4 Mayıs 2014 Pazar

Bir Şirketin Olmazsa Olmazı

Bir şirket düşünün çalışanlar mutlu mesut çalışıyor, şirket kar üstüne kar elde ediyor.İdeal bir şirkette ne ararsanız var.Ancak orada bu yazıda bahsedeceğimiz şey eksikse oraya şirket diyemeyiz.

Nedir o eksik olan şey ?

Tabi ki şirket dedikoduları.



Bir şirketin olmazsa olmazıdır şirket dedikoduları. Gerçi insanın olduğu her yerde dedikodular vardır ancak şirket içerisinde yapılan dedikoduların yeri farklıdır. Özellikle çalışanların ortak olarak kullandığı alanlarda zirveye çıkmaktadır. Mesela sigara içen personelin belli toplanma yerleri vardır ve değişik departmanlardaki personeller orada toplanır hem sigara içerler hem de dedikodu yaparlar. Kendi departmanlarındaki dedikoduları takas ederek farklı departmanlardaki bilgilere sahip olurlar. Şirket içerisinde değişik konularda dedikodular fısıltılar söylentiler böylelikle yer değiştirir.

Şirket dedikodularının konularına bakacak olursak:

Yılın son zamanlarında gündemde zam meselesi vardır mesela. Zam oranının ne olacağı geçmiş yıllara bakarak tahmin edilmeye çalışılır. Kimlerin ne kadar zam alacağı düşüncesi herkesin kafasında dedikodularla büyüyerek kafasına sığmayacak büyüklükte bir soru işareti olarak yerini alır.Ve söylenen  her zam oranı gerçekmiş gibi algılanır.Ayrıca İK yöneticisine ya da müdürlere yakın kişilerin daha çok zam alacağı fısıldanır kişiler arasında.

Eğer şirket içinde karşı cinsten iki kişi biraz olsun yakınlaşmaya başlarsa hemen dedikodu üretim merkezi çalışmaya başlar ve değişik rivayetlerde dedikodular ağızdan ağza dolaşmaya başlar. Gerçekten aralarında bir şey var mı sadece arkadaşça bir görüşme mi hiç düşünmeden hemen hükmü koyarlar:

‘’Bunların arasında bir şey var.’’

Diyelim ki gerçekten aralarında bir şey var o zaman işler daha vahim hal alır. Dedikodu mekanizması çok daha hızlı işlemeye başlar. İnsanların bakışları değişir. Sanki çok ayıp bir şey yapıyorlarmış gibi. Bütün gözler o iki kişinin üzerine çevrilir. Ta ki onlar evlenip yeni kurbanlar bulunana kadar.



O şirkette çalışan bekar bir bayana çiçek geldiğini düşünelim. Her zamanki gibi dedikodu mekanizmaları anında çalışamaya başlar. O çiçek kimden gelmiştir sorusu başta diğer bayan çalışanlar olmak üzere birçok çalışanın kafasında soru işareti yaratır.

A:Kız gördün mü  X’e  çiçek gelmiş.

B: Kim göndermiş acaba ?

A:Birisiyle mesajlaşıyordu ondan gelmiş olmasın

C: Kızlar ne olmuş ne konuşuyorsunuz ?

B: X’e çiçek gelmiş kimden geldiğini bulmaya çalışıyoruz

C: Kız ben onu birisiyle görmüştüm dışarıda kesin ondan gelmiştir.

A: Bak gördün mü kesin birisi var

D: Kızlar X’e gelen çiçeği gördünüz mü ? Ne kadar güzel çiçek öyle kimin gönderdiğini öğrenebildiniz mi ?

B: Dışarıda birisiyle gezerken görmüşler sürekli birisiyle mesajlaşıyordu.O kişi kimse ondan geldiğini tahmin ediyoruz.

(Dedikodu başka departmana ulaşmıştır)

Y: Duydun mu İnsan Kaynaklarındaki X Hanıma çiçek gelmiş bütün şirket onu konuşuyor.

Z: Yok duymadım kimden geldiği belli mi ? Demek herkes konuşuyor ha

Hayali bir konuşma olsa da bu tür bütün dedikodular aynı şekilde yayılmaktadır. Çiçeğin kimden geldiği konusunda herkesin bir tahmini bulunmaktadır.

En çok konuşulan konulardan birisi de kimlerin gönderileceği ve yerlerine kimlerin geleceği konusudur. Her gün birisini gönderip yerine başka bir kişiyi getirir şirket dedikodusunun üyeleri. Özellikle şirkete yeni bir CEO veya Genel Müdür atandığında dedikoducular faaliyete geçer. Kimlerin gidip yerlerine kimlerin geleceği konusunda tahminler konuşulmaya başlar. Kazara İK departmanında görünürseniz hemen söylentiler dolaşmaya başlar. Halbuki oraya başka bir iş için gitmiştiniz. Sizi İK’ da gören bir çalışan ‘’ Z Beyi İK’ ya girerken gördüm ‘’ dediği andan itibaren o söz dönüp dolaşıp size geldiğinde’’ Z Bey işten çıkartıldığınız konuşuluyor’’ şeklini almış olur.Bir nevi kulaktan kulağa oyunu gibi.Baştaki bir söz söyler en sona geldiğinde baştaki sözle hiç alakası yoktur.İşe kimin gireceğini ya da işten kimin çıkacağını İK departmanındaki çalışanlar bile bilmiyorken değişik isimler havada uçuşur.

Eğer ki o şirketin lojmanı mevcutsa ve çalışanların bir kısmı orada kalıyorsa  durum daha tehlikelidir. Çalışanlar sürekli birbirleriyle birlikte olduklarından sadece işle alakalı dedikodular değil insanların özel hayatıyla alakalı,eşlerin birbirleriyle olan ilişkileriyle alakalı dedikodularda olacaktır.Eşler arasında sesler biraz yükseltilmiş olsun ve yan komşu buna şahit olsun hemen lojman içerisinde kavganın hangi konudan çıktığıyla alakalı farklı söylentiler lojman içerisinde dolaşmaya başlar.

Bazen gizli kalması gereken konular da şirket içerisinde sürekli dolaşır.Gizli kalması gereken ve çok az kişinin bildiği herhangi bir konu vardır ancak bu konu gizli kalmaz tam aksine kısa sürede herkese yayılır.Bu haber sizden çıkmamıştır ama nereden çıktığı da bir türlü bulunamaz.


İnsanın olduğu her yerde dedikodu vardır ancak dedikodusuz bir şirket düşünülemez.Dedikodunun olmadığı yere şirket denilemez.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder